تبریک عید ماهی پت
دسته بندی محصولات:

روش ساخت آکواریوم تراریوم

برای ساخت تراریوم آبی نیاز به گذراندن مراحل مختلف دارید. ابتدا باید وسایل مورد نیاز برای این تراریوم را تهیه کنید. بعد از فراهم کردن تراریوم آن را در محیط مناسبی نگه داری کنید. این تراریوم بدون مراقبت دوام چندانی نخواهد داشت.

این تراریوم همان آکواریوم کوچک است که درون آن گیاهان و جانداران زندگی می کنند. تراریوم تولیدی باید به گونه ای ساخته شود که تمام نیازهای گیاهان و جانداران ساکن را در داخل محفظه تامین کند. در ابتدا بهتر است نگاهی کلی به اصطلاحات زیر داشته باشید.

ویواریوم محلی برای نگه داری از جانداران و گیاهان می باشد. در این فضا بسته شرایط زندگی و بقا برای گیاهان و جانداران وجود دارد. با این نوع زندگی، بخشی ازحالت زندگی انها در طبیعت در ابعاد کوچکتر به نمایش گذاشته می شود. ویواریوم قابل حمل است و معمولاً در اتاق و بر روی میز نگه داری می شود. ویوارم انواع مختلفی دارد.

  • آکواریوم نوعی از ویواریوم می باشد که محیط آبی را برای جانداران و گیاهان فراهم می آورد.
  • اینسکتاریوم برای نگه داری از عنکبوتیان و حشرات مورد استفاده قرار می گیرد.
  • تراریوم یک نوع محل زندگی خشک شبیه بیابان و دشت یا جنگل را تداعی می کند.
  • پالوداریوم محیطی مرطوب مانند مرداب یا جنگل بارانی را تداعی می کند. در این صورت است که تراریوم و آکواریوم با یکدیگر ترکیب می گردند.
  • اکوسیستم نیز اجتماعی از جانداران و گیاهان می باشد که هر کدام دارای چرخه خاصی هستند.

ساخت مرحله به مرحله تراریوم آبی

گام اول

ابتدا وسایل مورد نیاز و حشرات را برای تراریوم آبی فراهم کنید.

اگر تراریوم شما از نوع آبی است، بهتر است فضایی محدود را به آن اختصاص دهید. اکوسیستم آبی ارتباطی با محیط بیرون ندارد. بنابراین برای آن باید شرایط پایدار خوبی برقرار شود.
تعداد موجودات زنده در یک تراریوم از نوع آبی باید کم باشد و از نظر اندازه نیز باید کوچک باشند.

نحوه ساخت تراریوم


در این محیط باید هوا و گاز رد و بدل شود. این کار را می توان با قرار دادن اسفنج به جای درب شیشه انجام داد. رد و بدل کردن گاز در اکوسیستم آبی، تنظیم مقدار PH را به دنبال دارد. این تبادل گاز سبب حذف نیتروژن و مصرف دی اکسید کربن خواهد شد. در چنین شرایطی بقای تراریوم آبی بیشتر خواهد بود.

مرحله دوم

در این مرحله باید تصمیم جدی برای آب مورد استفاده در تراریوم را بگیرید. تراریوم با آب شیرین از نظر نگه داری و راه اندازی از نوع تراریوم با آب شور راحت تر و ساده تر است. پایداری تراریوم آبی با آب شور ضعیف تر می باشد اما امکان زندگی برای آبزیانی چون ستاره دریایی، دلقک ماهی و … را فراهم می کند.

استفاده از آب تصفیه شده برای تراریوم

گام سوم

از یک ظرف مناسب شیشه ای برای ساخت تراریوم استفاده کنید. شیشه های نشکن، بطری های پلاستیکی ۲ لیتری، شیشه های سنگی فراماسونی و …در این مورد می تواند موثر باشد. ظرف انتخابی شما باید اندازه مناسبی داشته باشد. برای بستن این ظرف می توان از یک اسفنج و یا پارچه مخصوص استفاده کرد.

انتخاب ظرف مناسب برای تراریوم

گام چهارم

در ادامه باید بستر لازم برای پرورش گیاه را در داخل تراریوم آبی فراهم کنید. این بسترها به شکل آماده از فروشگاه ها قابل خریداری می باشند. همچنین می توانید این بستر رشد را از گل و لای حوض تامین کنید. این موضوع فواید بسیاری برای ماهی های داخل تراریوم آبی خواهد داشت. در این گل و لای موجودات ریزی وجود دارند که برای پرورش ماهی ها بسیار مفید می باشند.

تهیه خاک برای ساخت تراریوم

ابتدا بستر کشت را داخل تراریوم بگذارید و بعد یک لایه از شن و ماسه بر روی لایه کشت داخل تراریوم قرار دهید.

گام پنجم

می توانید این شن و سنگریزه را از فروشگاه یا حوضچه تهیه کنید. این لایه به مثابه یک فیلتر عمل می کند و باعث می گردد که ذرات ریزی که به سمت پایین می روند، در داخل شن و ماسه قرار بگیرند.

تراریوم آبی

گام ششم

برای آب تراریوم از آب فیلتر شده کمک بگیرید. در این ترکیب می توان از آب آکواریوم یا آب حوض استفاده کرد. چون این آب ها شرایط مفیدی برای زندگی آبزیان به وجود می آورند. اگر به ناچار به جای آب فیلتر شده از آب تصفیه شده استفاده می کنید، باید ابتدا آن را به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت در کناری قرار دهید تا کلر موجود در آن برطرف شود.

تراریوم آبی

گام هفتم

حالا باید گیاهان مناسب برای تراریوم آبی خود را انتخاب کنید. جلبک ها و گیاهان دریایی که از نظر رشد سریع می باشند و مقاومت بالایی دارند برای تراریوم آبی انتخاب می شوند.

گیاهان مناسب تراریوم

گیاهان آبزی شیرین

  • علف هرز ائولدا یا حوضچه:گیاهی مقاوم می باشد و برای رشد به نور کمی نیاز دارد.
  • گیاه بلدرورت: این گیاه گوشت خوار رابه عنوان  گیاه مثانه دار نیز می شناسند. از نظر شکل ظاهری بسیار حساس و باریک می باشد.
  • خزه آبی معمولی: در دمای سردتر بهتر رشد می کند و مقاومت کمتری را ارائه می کند.
  • گیاهان آبزی و آکواریومی:برای رشد و بقا به نور متوسط نیاز دارند و از نظر مقاومتی مناسب می باشند.

گیاهان دریایی و آب شور

  • جلبک حبابی یا بابل: این نوع گیاهان به آفات بسیار مقاوم می باشند.
  • جلبک سبز گونه نیز بسیار به آفت مقاوم است و در آب شور امکان حیات دارد.
  • جلبک های خوراکی زنجیره ای: برای نگهداری از این جلبک ها مجبور به تامین حد بالایی از کلسیم هستید.

گام هشتم

در این مرحله باید جانوران داخل آب تراریوم را انتخاب کنید. این جانوران مواد اضافی و جلبک های داخل تراریوم آبی را می خورند. ضمن اینکه تولید دی اکسید کربن در داخل آب را بر عهده دارند و از این نظر برای رشد گیاهان اهمیت زیادی می یابند. بهتر است در آغاز فقط از یک یا دو جانور بدون مهره برای این کار استفاده کنید.

استفاده از جانداران برای تراریوم

به این نکته توجه داشته باشید که ماهی ها در چنین محیط های بسته امکان حیات ندارند و در صورت محصور شدن در این فضا از بین خواهند رفت.

برای آب شور تراریوم این موجودات را انتخاب کنید:

  • جانور سخت پوست پاروپایان:بسته به نوع گونه در آب شیرین یا شور می تواند زندگی کند.
  • ستاره دریایی
  • شقایق دریایی
  • جانور بی مهره: بسته به نوع گونه در آب شیرین یا شور زندگی می کند.

موجودات آب شیرین

  • حلزون مالزیایی
  • میگوی گیلاسی

گام نهم

حالا باید خاک لازم را با یک ظرفی مانند قیف به انتهای شیشه تراریوم آبی اضافه کنید.

مراحل ساخت تراریوم

گام دهم

گیاهان مد نظر خود را در بستر خاکی که آماده کرده اید، بکارید. اگر گیاهان کاشته شده در بستر خاک بعد از اضافه کردن آب به شکل معلق شدند، باید سنگ ریزه و ماسه برای تثبیت شدن آن ها در خاک بریزید تا معلق نگردند.

تراریوم آبی

گام یازدهم

در ادامه یک لایه ماسه و پس از آن یک لایه سنگریزه و شن به ظرف تراریوم بیفزایید. خاک تراریوم باید با ماسه و شن به طور کامل پوشش داده شود. این سه لایه به طور کلی باید ۱۰ تا ۲۵ درصد از ظرف تراریوم شما را اشغال کنند.

اضافه کردن خاک به تراریوم

گام دوازدهم

حالا نوبت به اضافه کردن آب رسیده است. اگر از آب تصفیه شده بهره مند می شوید، آن را برای از بین رفتن کلرش به مدت ۲۴ تا ۷۲ ساعت در فضای باز بگذارید. ۵۰ تا ۷۵ درصد از فضای تراریوم آبی شما با آب اشغال می شود. بقیه فضای تراریوم به هوا اختصاص داده می شود که این میزان باید بین ۱۰ الی ۲۵ درصد باشد.

اضافه کردن آب فیلتر شده به تراریوم

گام سیزدهم

جانوران انتخابی خود را به ظرف بیفزایید. این جانوران را باید قبل از ورود به تراریوم، به مدت چند ساعت به شکل معلق درون محفظه کیسه های پلاستیکی بر روی سطح آب بگذارید. این موضوع سبب سازگاری آن ها با آب تراریوم خواهد شد.

اضافه کردن جانداران به تراریوم

بهتر است برای این کار از یک حلزون یا یک یا دو میگو کمک بگیرید. همچنین می توانید از ۱۰ تا ۲۰ جانور بی مهره استفاده کنید. اگر تعداد جانوران در تراریوم آبی زیاد باشد، سبب نابودی آن ها خواهد شد.

گام چهاردهم

حالا درب تراریوم را ببندید. این درب باید به شکل کامل بسته شود. برای این کار از درپوش بطری و … استفاده کنید. برای برقراری تبادل هوا می توانید از اسفنج یا پارچه بهره مند شوید.

بستن درب تراریوم

گام پانزدهم

تراریوم خود را در محیطی با نور غیر مستقیم خورشید بگذارید. قرار گرفتن اکواریوم در نور مستقیم نوسانات دما را به دنبال دارد. این اتفاق مرگ میگوها و حلزون را در پی خواهد داشت. پاروپایان، حلزون و میگوها در دمای بین ۶۸ تا ۸۲ درجه فارنهایت بهتر زندگی می کنند.

نگه داری تراریوم در نور متوسط

گام شانزدهم

تراریوم آبی را در چند هفته اول مورد بررسی قرار دهید. اگر گیاهان شاداب نیستند، نور بیشتری را در اختیار آن ها بگذارید. اگر آب تغییر رنگ داده، نور بیشتری را برای تراریوم تامین کنید. اگر میگوهای شما مرده اند، نور را کم کنید. با تغییر فصل باید تراریوم آبی خود را به محلی مناسب منتقل کنید.

ساخت اکوسیستم آبی کوچک

گام هفدهم

سازگاری گیاه و جانداران بعد از چند هفته مشهود خواهد بود. تراریوم شما برای تامین این تعادل باید سالم باقی بماند.

اگر جلبک ها زیاد شدند، تعداد میگو و حلزون را بیشتر کنید. همواره جلبک ها را وارسی کنید. آن ها ممکن است دیواره ظرف را بپوشانند و از ورود نور به داخل تراریوم ممانعت کنند.

کاشت گیاه در تراریوم

تیره شدن آب گاهی خبر از زیادی میگو و حلزون می دهد. در این صورت باید تعداد گیاهان در تراریوم آبی را افزایش دهید.

اگر جانوران تراریوم در حال مرگ هستند، گیاهان را در تراریوم افزایش دهید.

گام هجدهم

اگر این نشانه ها را از تراریوم دریافت کردید، اقدام به تهیه مجدد آن کنید.

نحوه مراقبت از تراریوم آبی

اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط