تبریک عید ماهی پت
دسته بندی محصولات:

وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای شروع آکواریوم آب شور

مواردی که در اینجا فهرست می شوند تجهیزات و اجزای اصلی مورد نیاز راه اندازی آکواریوم آب شور می باشند:

1- آکواریوم

2- روشنایی

3- اسکیمرها، فیلترها و تجهیزات تصفیه

4- موج ساز (پاورهد)

5- سنگ زنده و بستر

6- ترکیب نمک دریایی/آب شور و چگالی سنج (Hydrometer)

7- بخاری و دماسنج

8- پمپ هوا و سنگ هوا

9- کیت های تست، افزودنی ها و مکمل ها

10- ابزار و تجهیزات نگهداری

آکواریوم و پایه

زمانی که در مورد محل قرارگیری آکواریوم خود تصمیم گرفته اید، باید آکواریومی انتخاب کنید که در فضای انتخابی جا شود. خوشبختانه، آکواریوم در طرح ها و اندازه های مختلف وجود دارد که می تواند نیاز شما را تامین کند. زمانی که در حال خرید آکواریوم جدید خود هستید، توجه کنید شامل چه تجهیزاتی (فیلتر، روشنایی و سایر) می شود. خرید آکواریوم به صورت بسته یا کیت می تواند موجب صرفه جویی در زمان و هزینه شما شود. چون تجهیزات به گونه ای انتخاب شده اند که مناسب آکواریوم باشند.

در فضاهای کوچکتر می توان از کیت های آکواریومی کوچک (Mini) و بسیار کوچک (Nano) برای شروع استفاده کرد. در فضاهای بزرگتر می توان از آکواریوم هایی با ابعاد دلخواه و نیز آکواریوم های ویترینی (Showsize Display Aquarium) استفاده کرد. البته افرادی که تمایل دارند می توانند خود آکواریوم دلخواه خود را طراحی کنند و بدین ترتیب در هزینه ها صرفه جویی کنند. ساخت آکواریوم بسیار ساده می باشد.

زمان خرید آکواریوم، پایه آن را هم در نظر بگیرید. اگر آکواریوم دارای پایه نبود می توانید از پایه و کابینت های موجود در بازار استفاده کرده و یا خود به ساخت آن اقدام کنید.

روشنایی آکواریوم

نوع روشنایی مورد نیاز، به نوع آکواریوم انتخابی و نیز نوع موجوداتی که قصد نگهداری دارید، بستگی دارد. اگر آکواریوم را به صورت بسته کامل خریداری نمی کند، باید خود اقدام به خرید روشنایی نمایید. روشنایی آکواریوم تنها ماهی ارزانتر و روشنایی مخصوص آکواریوم تپه مرجانی و روشنایی مرجانی گران تر می باشد. زمان خرید روشنایی به خاطر داشته باشید که ممکن است در آینده بخواهید نوع آکواریوم خود ارتقا دهید. بنابراین خرید فیکسچرهایی که امکان نصب لامپ های قوی تر را دارا می باشند، در بلند مدت مقرون به صرفه تر می باشد.

اسکیمرهای پروتئینی، فیلترها و تجهیزات تصفیه

درصورتی که آکواریوم را به صورت بسته خریداری نکرده باشید، باید فیلترهای مناسب آن را تهیه کنید. برای این منظور می توانید از فیلترهای کنیستر، بیولوژیکی، مکانیکی، شیمیایی، پاور فیلتر، مرطوب/خشک یا چکه ای براساس نوع آکواریوم خود استفاده کنید.

اسکیمرهای پروتئینی ترکیبات ارگانیک محلول (Dissolved Organic Compounds) را پیش از پردازش توسط فیلتر بیولوژیک از آب خارج می کنند. هرچند که وجود این فیلترها در آکواریوم ضروری نمی باشد، اما بسیاری بر این باورند که آنها بار فیلتر بیولوژیکی را به مقدار زیادی کم کرده و اجازه نگهداری از ماهی های بزرگتر و جمعیتی از بی مهرگان را می دهند. پیش از خرید اسکیمر پروتئینی، مکان آن را درون آکواریوم تعیین کنید.

موج ساز (پاورهد)

براساس اندازه آکواریوم، می توانید از یک یا چند موج ساز استفاده کنید. موج ساز برای فراهم سازی جریان آب خوب در سراسر آکواریوم عالی می باشد.

بستر و سنگ زنده


از آنجا که بستر بیش از یک مشت چیز در کف آکواریوم می باشد، انتخاب مناسب آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. موادی که به عنوان بستر از آنها استفاده می شود در رنگ ها، انواع، چگالی ها و اندازه های مختلف موجود هستند. اگر قرار است جریان آب زیادی در آکواریوم داشته باشید، بهتر است از بستر سنگین تر استفاده کنید تا با جریان آب جابجا نشود. اگر قرار است بستر آکواریوم بخش مهمی از فیلتر بیولوژیکی باشد، تخلخل و سطح آن اهمیت می یابد. اگر قصد استفاده از فیلتر Jaubert/Penum را دارید، بهتر است از شن زنده که مناسب بستر عمیق شنی است، استفاده کنید.

سنگ زنده نقش مهمی در هر آکواریوم دریایی ایفا می کند. بسیاری از موجودات دریایی، به ویژه ماهی ها، قلمرودار می باشند. بنابراین تامین پناهگاه یا مکان هایی که حیوانات بتوانند در آن مخفی شوند، بخوابند، و یا از مشکلات بالقوه ای نظیر خشونت از سوی سایر هم آکواریومی ها در امان باشند، بسیار مهم است.

ترکیب نمک دریایی/آب شور و چگالی سنج

چگالی سنج

نمک دریایی چیزی است که یک آکواریوم را تبدیل به یک آکواریوم آب شور می نماید. از چگالی سنج نیز جهت اندازه گیری میزان شوری آب استفاده می شود.

بخاری و دماسنج

بخاری

یک بخاری برای آکواریوم های کوچک کافی است، اما برای آکواریوم های بزرگتر توصیه می شود از چند بخاری استفاده کنید. از سنسورهای دیجیتال کنترل از راه دور چند کاره شناور می توانید جهت سنجش دمای آب استفاده کنید. موادی که دماسنج از آن ساخته شده است در انتخاب آن بسیار مهم است.

پمپ هوا و سنگ هوا

پمپ هوا
سنگ هوا

از آنجا که حباب های هوا در آکواریوم آب شور موجب رسوب نمک (salt creep) در اطراف آکواریوم و بر روی ابزارهایی که آب بر روی آنها پاشیده می شوند، پمپ های هوا و سنگ های هوا تنها زمانی لازم هستند که قصد استفاده از تجهیزاتی نظیر اسکیمر پروتئینی خلاف جریان دارید، که نیازمند آنها می باشند.

کیت های تست، افزودنی ها و مکمل ها


کیت های تست

سنگ زنده و آکواریوم تپه مرجانی نیازمند افزودن کلسیم (که به عنوان آب آهک نیز شناخته می شود) می باشند. سایر مکمل های ویتامینی و افزودنی های مفید جانوران، نظیر ید برای سخت پوستان نیز مهم هستند.

ابزار و تجهیزات نگهداری

این دسته بندی شامل مواردی چون سطل ها یا ظرف های پلاستیکی با اندازه های گوناگون، ابزار تمیزکننده آکواریوم نظیر لوله سیفون، تمیزکننده جلبک یا آهنربا، و نیز تورهایی با اندازه های مختلف و قطعات جایگزین اضافه برای تجهیزات و غیره می باشد.

اشتراک گزاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط