تبریک عید ماهی پت
دسته بندی محصولات:

دلایل کف کردن آب آکواریوم

استفاده از دارو و مکمل مخصوص آکواریوم

بسیاری از مواد مکمل و دارو مخصوص ماهی آکواریومی مانند دارو انتی باکتریال پس از اضافه شدن به آب آکواریوم، منجر به ایجاد کف و حباب بر روی آب آکواریوم خواهند شد. پیشنهاد می‌کنیم پس از طی دوره درمان با تعویض نسبت زیادی از آب و استفاده از زغال اکتیو در فیلتر آکواریوم تمامی مواد باقی‌مانده را از آب آکواریوم خارج کنید. همچنین بسیاری از محلول آماده کننده آب برای آکواریوم (Water Conditioner) که برای حذف کلر، فلزات سنگین و دیگر مواد سمی موجود در آب لوله‌کشی برای ماهی آکواریومی استفاده می‌شوند در چند ساعت اولیه پس از اضافه شدن به آب باعث ایجاد کف بر روی آب آکواریوم می‌شوند.

ایجاد کف در هنگام اضافه کردن آب به آکواریوم

یکی از دلایل به وجود آمدن کف به شکل حباب بزرگ، اضافه کردن آب با شدت به محیط آکواریوم شما می‌باشد. درصورتی‌که در بستر آکواریوم خود از سنگ‌ریزه و شن استفاده کرده‌اید احتمال کف کردن آب به دلیل ساختار این مواد و جریان اولیه آب بر روی آن‌ها زیاد است.توصیه می‌کنیم برای جلوگیری از به وجود آمدن حباب بر روی آب از یک کیسه پلاستیکی کوچک بر روی بستر استفاده کنید و سپس جریان آب را بر روی آن کیسه، در هنگام اضافه کردن آب هدایت کنید. البته حباب‌های به وجود آمده براثر افزودن آب به آکواریوم برای ماهی آکواریومی، در صورتی که از بستر مناسبی استفاده کرده باشید کاملاً بی‌ضرر و به‌سرعت نیز برطرف می‌شود.

وجود مواد شوینده شیمیایی در آب آکواریوم

یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن کف بر روی آب آکواریوم وجود مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی مانند صابون در آب است. حباب‌های وجود آمده از این طریق به صورت هفت رنگ دیده می‌شوند و برای ماهی آکواریومی، گیاهان آبی و دیگر جانداران موجود در آکواریوم شما کاملاً سمی و مرگ‌آور می‌باشد.اگر از پد برای پاک کردن شیشه‌های داخلی آکواریوم خود استفاده می‌کنید مطمئن شوید این وسیله قبلاً به مواد شوینده شیمیایی آغشته نشده باشد و سطل و مخزن مجزایی برای انتقال آب به آکواریوم خود در نظر بگیرید تا مطمئن شوید مواد شوینده به آکواریوم شما راه پیدا نخواهند کرد. در صورت مشاهده کف به وجود آمده از مواد شوینده شیمیایی در آب آکواریوم خود خیلی سریع تمامی ماهی‌ها را به مخزن جدید بدون آب آکواریوم کف کرده، انتقال دهید. کل آب آکواریوم را خالی کنید و دیوارها و تمامی لوازم موجود در آکواریوم را با آب شستشو دهید. همچنین نیاز است تمامی مواد موجود در فیلتر آب آکواریوم خود را مثل اسفنج، بایو گرانول و … به دلیل خاصیت این مواد در جمع‌کردن و نگهداری مواد ترکیب‌شده در آب، تعویض نمایید.

کف کردن به علت بالا بودن سطح مواد آلی در آب

تمام ماهی، گیاهان و دیگر جانداران موجود در آکواریوم شما، پس از مرگ و یا در طول چرخه زندگی خود، در آب مواد آلی فراوانی مانند چربی، کربوهیدرات و پروتئین آزاد می‌کنند. وجود سطح بالای این مواد در آب باعث به وجود آمدن حباب ریز بر سطح آب آکواریوم خواهد شد. برای تشخیص سطح مواد آلی محلول در آب می‌توانید از کیت تخصصی تولیدشده می‌توان استفاده کرد اما در صورت بالا بودن سطح این مواد در آب، رنگ آب آکواریوم زرد / قهوه‌ای شده (توجه داشته باشید بالا بودن سطح مواد آلی تنها یکی از عوامل تغییر رنگ آب آکواریوم می‌باشد) و با تکان دادن این آب حباب ریز، ایجاد می‌شوند.

کف تولیدشده توسط ماهی گورامی یا فایتر

اگر شما از ماهی که توانایی دریافت اکسیژن به‌صورت مستقیم از هوا را دارند نگهداری می‌کنید مانند فایتر و گورامی ممکن است کف موجود بر روی سطح آب آکواریوم توسط ماهی نر برای تولید مثل ایجاد شده باشد و این کف نه‌تنها برای ماهی آکواریومی شما مضر نمی‌باشد بلکه نشان از شرایط خوب محیط آکواریوم برای این گونه از ماهی دارد .توصیه می‌کنیم حباب ایجادشده توسط ماهی نر، حتی اگر تنها یک ماهی در آکواریوم نگهداری می‌کنید از بین نبرید تا از وارد شدن استرس به ماهی جلوگیری شود.

اشتراک گزاری :

4 پاسخ

  1. با سلام و تشکر از اطلاعات مفیدی که در اختیار مخاطبین خودتون قرار میدین خواستم عرض کنم یکی دیگر از علل ایجاد کف در سطح اب اکواریوم شکسته شدن ترکیبات نیترات توسط داروهای نیترات رموور و یا احیانا فیلترهای کاهنده نیترات هست که کف خیلی زیادی در سطح اب اکواریوم ایجاد میکنه که ضرری برای ماهی نداره …ببخشید جسارت کردم در حضور جنابعالی و تشکر مجدد از شما درود

  2. سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای جدیدی منتقل شده است .
    http://www.maahee.ir
    آماده تبادل لینک با سایت هایی که به موضوعات مشترک با ماهیان زینتی می پردازند هستیم .
    با تشکر
    مدیریت سایت

  3. سلام
    من برای اولین بار از ضد کلر استفاده کردم و شیشه پر از حباب شده
    مشکلی نداره ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط