دسته بندی محصولات:

راه نجات سریع ماهی آکواریومی از مرگ

مهم ترین اقدام اولیه شناسایی بیماری ماهی و سپس اقدام برای درمان آن در کوتاه ترین زمان برای نجات جان ماهی بوده . در این مطلب میخواهیم انواع بیماری ها , علائم آنها و درمان آنها را برای شما شرح دهیم.

ماهی های بیمار را بشناسیم

آکواریوم یکی از وسائل زینتی در منزل است که  شرایط ویژه و حساسی را برای نگهداری می طلبد. در مقالات قبل در این زمینه ماهی های مختلف را معرفی کردیم، در  مورد گیاهان آکواریومی صحبت کردیم، به بخش های مختلف آکواریوم و دستگاه های نور پردازی و تصفیه هوا اشاره کردیم. و انواع مختلف آکواریوم را به شما شناساندیم. پس برای تکمیل دانسته های خود در ادامه با ما همراه باشید تا درباره بیماری های شایع آکواریومی توضیحاتی را ارائه دهیم.

هیچ چیز برای صاحب آكواریوم بدتر از این نیست كه ببیند ماهی هایش به مرور زمان ضعیف می شوند و از بین می روند. علائمی وجود دارد كه می توانید به واسطه آن بیمار بودن ماهی را تشخیص دهید: دور دهانش قارچ دارد؟ زخم و جراحتی روی بدنش دیده می شود؟ چشم هایش بیش از اندازه برآمده و حدقه آن شیری شده؟ آیا شكمش باد كرده؟ آب شش هایش بیش از اندازه باز شده اند؟ 

استرس برای ماهی ها اصلاً خوب نیست و به آنها بیش از انسانها صدمه وارد می كند. مواردی نظیر صداهای بلند، دست كاری بیش از حد و بی دلیل، غذا دادن بیش از اندازه، و یا تلنگر زدن به شیشه آكواریم با انگشت می تواند دلایل اصلی بروز استرس های بزرگ در ماهی ها باشند. 

بیماری ماهی های آکواریومی
بیماری ماهی های آکواریومی

 نحوه ی شناسایی ماهی های بیمار

به طور کلی رفتار و وضع ظاهری ماهی بیمار از ماهی های سالم متمایز است. بنابراین به آسانی می توان در یک آکواریوم بین تعدادی ماهی یک یا چند ماهی بیمار را شناسایی نمود.عوامل ظاهری عمده ای که در تشخیص و شناسایی ماهی بیمار موثر هستند عبارتند از:

بیحال شدن ماهی، فرار نکردن در اثر تحریک یا ترساندن ، شنای غیرطبیعی ، جدا شدن از سایر ماهی ها و کناره گیری کردن از آن ها ، مالیدن بدن به دیواره ها یا کف ،ماندن در سطح آب  ،باز نگه داشتن دهان ، سریع شدن تنفس و افزایش تعداد آن در دقیقه، پریدن از آب ، کمرنگ شدن سطح بدن، خونریزی جلدی ،سخت شدن یا پاره شدن باله ها، تا خوردن باله ها، ظهور لکه های سفید یا قرمز بر روی بدن، پیدا شدن لکه های ابر مانند بر روی بدن، امساک یا غیر طبیعی بودن تغذیه.

هر ماهی بیمار ممکن است یک یا چند عامل از عوامل فوق الذکر را نشان دهد. در هر صورت بلافاصله بعد از ظهور علایم بیماری باید در اسرع وقت نسبت به شناسایی و کنترل عامل بیماریزا اقدام نمود.در غیر این صورت ممکن است ماهی ها در وضعی قرار گیرند که کنترل یا مداوای آن ها امکان پذیر نباشد.

نشانه های عمومی بیماریهای ماهیان آکواریومی

عفونتهای باکتریایی :
کم تحرکی ، رنگ پریدگی ، تخریب باله ها،پف کردگی بدن ،تیرگی چشمها،گوشه گیری،ظهور رگه های قرمز در طول بدن،قرمزی یا التهابپوست،باله ها یا اندامهای داخلی،اشکال در تنفس.

عفونتهای قارچی:
 غالبا به عنوان عامل ثانویه در بیماریهای دیگر بروز میکند
شنای نامنظم و سرگردان،حرکات تند،خاراندن بدن ،تظاهرات ریشدار پنبه مانند بر روی پوست یا چشم یا دهان.

بیماریهای انگلی:
غیر فعالی یا کاهش فعالیت،کاهش یا فقدان اشتها،افزایش موکوس یا غشاء روی بدن،نقاط یا کرمهای قابل مشاهده بر بدن،افزایش شدت تنفس،خاراندنبدن.

عوامل ظاهری که در شناسائی ماهی بیمار موثر است عبارتند از:

1.  بیحال شدن ماهی
2.   فرار نکردن در اثر تحریک یا ترساندن
3.   شنای غیر طبیعی
4.   جدا شدن از سایر ماهی ها و کناره گیری کردن از آنها
5.   ماندن در سطح آب
6.   باز نگهداشتن دهان
7.   مالیدن بدن به دیواره ها و کف آکواریوم
8.   پریدن از آب
9.   سریع شدن تنفس و افزایش تعداد آن در دقیقه
10.   کمرنگ شدن سطح بدن
11.    خونریزی جلدی
12.   سخت شدن یا پاره شدن باله ها
13.   تا خوردن باله
14.   ظاهر شدن لکه های سفید یا قرمز بر روی بدن
15.   پیدا شدن لکه های ابر مانند بر روی بدن
16.   غیر طبیعی بودن تغذیه

هر ماهی می تواند یک یا چند مورد از موارد بالا را بروز دهد و اگر برای شناسایی یا کنترل ماهی بیمار کاری انجام ندین  هم سایر ماهی ها بیمار میشوند هم اینکه بیماری قابل کنترل نخواهد بود. 

بیماریهای شایع ماهیها

پوسیدگی باله ها – یك نوع عفونت باكتریایی است كه به دلیل جراحت ایجاد می شود و ابتدا لبه باله ها را سفید می كند و به مرور زمان باله فاسد شده و عفونت به سایر نقاط بدن هم سرایت می كند و پوست بدن ماهی را زبر و خشن می كند.

بیماری دم خوره ماهی آکواریومی
بیماری دم خوره ماهی آکواریومی

ایچ – این بیماری به واسطه نوعی انگل با نام “ایچتی اپتیریوس” شیوع پیدا می كند و یكی از شایع ترین بیماری هایی است كه ماهی های آكواریومی به آن مبتلا می شوند. انگل ایچ مانند نقطه های بسیار ریز سفید به بدن ماهی می چسبد و به سرعت منتشر می شود. در صورت بروز علائم این بیماری باید ماهی مبتلا را ایزوله كنید.

یبوست – آیا می دانستید كه ممكن است ماهی ها هم به این بیماری مبتلا شوند؟ بله درست است! ماهی ها بر اساس غذاهایی كه می خورند ممكن است به یبوست مبتلا شوند به ویژه اگرغذاهایی را بخورند كه دارای میزان بالایی چربی هستند. برای اجتناب از این بیماری باید مطمئن شوید كه ماهی از گیاهان نیز تغذیه می كند.

خیز (ورم) – انباشته شدن نابهنجار آب در یاخته ها یا بافت ها یا حفره هاى داخلی بدن ماهی است و وقتی علائم آن به صورت خارجی قابل رویت شود، باید قید ماهی خود را بزنید و مطمئن باشید كه به سرعت جان خود را از دست می دهد. عامل اصلی ایجاد این بیماری به دلیل وجود نوعی باكتری است.

اختلال آبدان –با بروز این اختلال ماهی توانایی شناكردن خود را از دست می دهد. به روی سطح آب آمده و یا در پایین آكواریوم به سختی حركت می كند. اختلال فوق بر اثر كیفیت بد آب ایجاد می شود.

قارچ – قارچ هم نوعی عفونت باكتریایی است كه در محل ایجاد زخم مانند یك نقطه سفید نرم و كركی شكل بوجود می اید و به سرعت بزرگ می شود.

كرم انكر – اگر می بینید كه ماهی مرتباً خودش را به گیاهان و سنگ های تزئینی آكواریوم می ساید، به دلیل وجود كرم های بسیار ریز “انكر” است. این كرم ها خود را به بدن ماهی چسبانده و از آن تغذیه می كنند.

به این علائم توجه کنید!
شنای نامنظم،‌از دست دادن تعادل،‌بی‌حالی ، تیرگی پوست،‌ اگزوفتالمی یک طرفه یا دو طرفه،‌کدورت قرینه، خونریزی در اطراف یا داخل چشم،‌صفحات آبششی، پایه باله‌ها، ناحیه شکمی و اطراف مقعد،‌آسیت، بروز زخم‌های پوستی از جمله علائم بیماری‌ در ماهیان مبتلاست.
البته در برخی از موارد ابتلا این امکان وجود دارد که ماهی‌ها تا زمان مرگ هیچ‌گونه علائم کلینیکی نشان ندهند. از میان علائم فوق‌الذکر،‌خونریزی،‌ بیرون زدن چشم‌ها، شنای نامنظم و مرگ‌ومیر سریع از علائم شاخص بیماری محسوب می‌‌شود.

اجتناب از بیماری های آكواریومی

زمانیكه متوجه شدید باله هایشان را در حین حركت می بندند، در گوشه ای بی حركت می ایستند، به شدت آب را به داخل آب شش ها می كشند، خودشان را به سنگ های آكواریوم می زنند، و یا لكه های سفید بر روی بدنشان ایجاد شده ممكن است دچار استرس شده باشند به كمك نیاز داشته باشند. تكنیك هایی وجود دارد كه به واسطه آن می توانید آكواریوم خود را تمیز نگه داشته و استرس را از آنها دور نگه دارید:

1- مطمئن شوید كه دما و رطوبت متناسب با ماهی هایی باشد كه شما از آنها نگهداری می كنید. كیفیت نامساعد آبیكی از اصلی ترین دلایل بیماری و مرگ ماهی هاست. همیشه میزان PH، سختی آب، و نیتریت آن را اندازه گیری كنید و دما را بر طبق خواست ماهی ها تعیین كنید.

2- در یك زمان چند ماهی مختلف را به آكواریوم اضافه نكنید، این كار سبب ایجاد استرس و ناراحتی هم برای ماهی های تازه وارد و هم برای ماهی های مقیم می شود. هر بار تنها یك ماهی اضافه كنید و بعد چند هفته صبر كنید و سپس ماهی دیگری اضافه نمایید. رها كردن 5 تا 6 ماهی به طور همزمان در آكواریوم خیلی وسوسه انگیز است، اما با این كار صرفاً سلامت ماهی ها به خطر می افتد.  


اشتراک گزاری :

96 پاسخ

  1. ماهی های متولد شده رو جدا کردیم اگه یکم بزرگتر شدند میشه همه رو باهم بذاریم کنار مادروپدرشون 🙂 ؟

  2. سلام میشه جوابمو بدین
    من ماهی آنجل(فرشته) دارم الان ماهی بیحال شده هی کج میشه
    مثل قبلا بازی گوش نیستش غذا هم زیاد نمیدم بهش
    لطفا جوابمو بدین نمیخوام ماهیم بمیره?

    1. سلام ،احتمال زیاد کیسه هوای داخل شکم ماهی آسیب دیده، دلیلش می تونه انگل داخلی باشه که میتونید داروش رو تهیه بفرمایید.

  3. سلام ماهیای من گلدفیش هستن
    هر چند روز یه بار یکیشون میمیرن حدودا هر ۴.۵ روز یه بار
    ماهیا شاداب هستند اما صبح یکدفه میبینم یکیشون مردن
    میخام ببینم دلیلش چی میتونه باشه و راهکار بگین ممنون میشم..

  4. سلام من یک ماهی اکواریومی دارم که چشمش به مدت یک روز باد کرد و بعد بادش خوابید ولی هنوز زندس سه روز گذشته و بنظرم دچار استرس هم شده ایا امکان داره زنده بمونه؟؟

  5. سلام ماهی های من یکی یکی دارن میمیرند
    اول شروع میکنن به حرکت های سریع و بعد میمیرند.
    یکی کمک کنه ممنون

  6. یکی از ماهی های من داره هی لاغر تر میشه? رنگش داره میره یکی بهم گفت از بقیه جداش کنم تا بقیه مریض نشن آیا جداشون کنم؟؟؟ بعد چکار کنم خوب شه؟؟؟ ترووخداا زود جواب بدید??? ماهیم زبرا هست پارسال داشتم یکی یکی همشون با این علائم مردن نمیخوام امسال اینجوری شن

  7. سلام ممنون بابت اطلاعاتتون ولی نگفتین که ماهی که هیچ کدوم از این علائم هارو نداره فقط به پشت برنگشته چطوری میتونیم کمکش کنیم ماهی ما گلیفش بود و ۲ تا به طور همزمان به پشت برگشتن و دیگه نه شنا میکردن و نه غذا میخوردن به فاصله ی یک روز یکیش مرد و اون یکی هنوز در همون حالته چطوری میتونم کمکش کنم؟؟؟ممنون میشم کمکم کنین

  8. سلام من یه تعداد ماهی دارم.
    یه کم بی حالت دقیقا همین شرایطی رو که شما تو سایتون نو‌تین دارن:کوباندن خود به سنگ. لکه سفید. نخوردن غذاو…
    الان باید چکار کنم؟

  9. سلام من دو ماهی مولی بالنی دارم که در یک آکواریوم گیاهی هست و چند ماهی دیگه از جمله زیرا و گوپی. و گلو فیش و لوچ و کت پلنگی داخل اش هست حدود ۲۰ ماهی کوچک داخل یک تانک آماده ۲۵ لیتری دو هفته پیش اکواریوم راه انداختم . ۳ روز میشه یکی از مولی ها رفتارش عجیب شده و اولش می‌آمد یک گوشه روی آب ثابت می ماند ولی بعدش ۳ روز میشه که می‌ره زیر سنگ آکواریوم قایم میشه و فقط وقتی غذا میریزم داخل آب از زیر سنگ میاد بیرون قبلاً خیلی شیطون بود با مولی دیگه مدام بازی می کرد و دنبال ماهی های دیگه بودن الان از هم جدا شدن و زیر سنگ قایم میشه و باله هاشم کوچیک شده قبلاً باله هاشم بزرگ و صاف بود. وقتی هم میخواهد غذا بخوره. سرش یک حالت اکنون خوردن بیش از حد به اطراف را داره که ماهی دیگه مولی ام این طور نیست غذا هم بهشون از غذاهای آماده مولی و گوپی میدم و دمای آب هم ۲۸ درجه تنظیم هست . لطفا بگین چی کارش کنم فکر می کنم مولی ام مریض هست و احتیاج به کمک داره

  10. سلام تروخدا جواب بدید
    من دیروز یک ماهی قرمز عید خریدم دیروز کاملا خوب بود امروز هوا آفتابیه ماهی من هم مدام میاد بالای آب حس میکنم داره میمیره توی تنگ هم هست میشه بگید چیکار کنم تا بالا آب نیاد

  11. ماهي هام نژادشون رو نميدونم فكر كنم گوشت خوار هستن كه بايد تنها باشن اومدم ديدم از تنگ پريده بيرون انداختمش تو اب دوباره جون گرفت اما الان بيحال چكاار كنم؟!

  12. بیشتر بیماری های ماهی ها بریا ابشونه اگه ماهیت ن ورم میکنه میدونم باید یکم نمک بریزین تو آبشون البته اگه زود تشخیص بدین

  13. ببخشید من دوتا ماهی انجل کوی قشنگ گرفتم ….ولی الان که وارد اکواریوم من شده نه غذا میخوره و نه سر حال هست و نه مثل ماهای ادی هست چیکار کنم که زود خوب شه لطفا بگید خیلی دوستشون دارم

  14. سلام من دوتا ماهی گوپی با یه لجن خوار زرد دارم توی تنگ گذاشتمش امروز که آبشون رو عوض کردم بیحال شدن ماهی های گوپی اومدن روی آب یکم توی آبشون نمک بدون ید ریختم چیکار باید بکنم نمیرن

  15. سلام من چند تا ماهی خریدم وَ انداختم تو آکواریوم
    ولی یکی از کوپی ها انگار بی حاله میر پشت بخاری و اینا همش پشته بخاری میادم میر کف آب بعد ترس اینام نداره دستم و میزارم جلو شیشه اینا با تور اینا بزنم میترسه شنا میکنه و بعضی وقتا بدنش خیلی میلرزه
    این مشکلش چیه؟
    راه درمان داره؟

  16. سلام ی ماهی آنجل خریدم وقتی انداختمش توی آکواریم بی حرکت و بی حاله داره جان میده چیکار کنم؟

  17. سلام خسته نباشید من دو ماهی زبرا داریم، یک ماهی که پرجنب و جوش بود،الان زیر آب هست ، شنا نمیکنه و بسیار کند نفس می کشه،الان نمی دونم چی کار کنم تا زنده بمونه

    1. با سلام
      سعی کنید آبی که به آکواریوم اضافه می کنید کلر ش پریده باشد. برای این کار حداقل 5 ساعت آب را در ظرف در باز دیگری نگهدارید

  18. سلام

    یه سوال داشتم خدمتتون
    چند وقتی هست که ماهی های من متاسفانه دچار انگل ارلوگوس شدن
    خیلی به فلس هاشون آسیب زده و ضعیف شدند
    اما خودم با جدا کردنشون و ضد عفونی کردن آب اقدام کردم اما اثری نداشت
    بنابر این
    تصمیم گرفتم انگل هارو با سوزن از بدنشون یکی یکی جدا کنم
    و خداروشکر تونستم کنترلشون کنم
    و از بدنشون پاک شد
    ولی متاسفانه این پروسه هنوز که هنوزه ادامه داره و بطور کامل پاک نمیشن چون تخم گذاری کردن
    الان یکیشون خیلی حالش بده
    و فکر کنم دیگه تا چند ساعت دیگه بمیره
    واقعا نمی‌دونم باید چیکار کنم
    شما چه پیشنهادی دارید؟!

    1. سلام ، داروهای ضد انگل بسیار کارآمد خواهند بود.
      به نسبت قیمت می توانید از داروهای با تاثیر بالاتری بهره ببرید.
      سیفون آب نمک هم تاثیر خوبی دارد.

  19. سلام ماهی قرمزم بخاطر ضربه نوک دماغش زخم شده چی کنم خوب شه زخم یک روزست

  20. سلام من چند تا ماهی مولی و دوتا لجن خوار و دو تا گوپی تو تانکم دارم
    ۳ هفته پیش یک فایتر ماده هم داشتم که یکدفعه رنگش کمرنگ شد و همش چسبیده بود به بخاری و شنا نمی کرد و جداش کردم و بعد ۱ هفته مرد
    کل تانکمو شستم و آبشو عوض کردم و امروز یکی از مولی های ماده ام که یک هفته ای هست زایمان کرده رنگش کمرنگ شده از زرد پر رنگ به سفید و زرد کم رنگ تغییر رنگ داده ولی غذا می خوره گوشه گیر هم نیست و بقیه رفتاراش عادیه
    نمی دونم آیا مثل فایتر مریض شده و باید جداش کنم یا نه و اگر بیماره بیماریش چیه و باید براش چکار کنم که خوب بشه

  21. سلام روز بخیر ما حدود ۲ماه گلدفیش اراندا گرفتیم و تا چند وقت پیش خیلی سرحال بود الان دروز بیحاله همش کف اکواریوم یه سر ته خودشو رها میکنه دمای اکواریم ۲۷ هست و صبحا غذا میخورد ولی امروز اصلا غذا نخورد مایع سختی اب استفاده میکنیم

    1. سلام
      ممکنه بیماری داخلی یا گوارشی داشته باشه. توصیه می شود با ماهی پزشک ما مشورت کنید

  22. سلام تازه آکواریم رو ماهی انداختم 8تا. دیروز مجبور شدم آب آکواریم رو عوص کنم چون متاسفانه از قبل تمیز نکرده بودم ماهی‌ها فعالیتشو ن صفر شده و همش مخفی میشن چکار کنم دوباره شاداب بشن لطفا زود بگید میترسم بمیرن

    1. سلام
      احتمالا دچار استرس شدند
      مدتی لامپ آکواریوم را روشن نکنید و اطراف آکواریوم خلوت و بی صدا باشد تا کم کم ارام شوند

  23. بحث پولش نیست همه میدونیم، ماهیام عین هواپیما هی سقوط کردن و مردن به خاطر بی اهمیتی هنگام شک به داشتن بیماری.دلیلش انگله درسته؟ یکیشون روش سفیدک زد ک اول فکر‌کردم این مشکل جمع شدن حباب دور ماهیه بعد ک مرد فهمیدم قارچ بوده، الانم دونه دونه بدون هیچ نشونه ای میافتن میمیرن . واقعا حیف، اگه حوصله رسیدیگی ندارین خداییش نگیرین من خیلی ادعام میشد ولی دیگ خسته شدم بی اهمیتی کردم چقدر ماهی ک تلف شدن،

    1. بله حتما رسیدگی می خواهد، البته گاهی بیماری ماهی ها گیج کننده هستند بنابراین حتما مشاوره بگیرید .

  24. سلام من عصری چندتا ماهی خریدم گوپی انجل لجن خوار رفتم بیرون الان امدم همه مردن دلیلش چیه

  25. یک سوال ماهی اسکار من به بیرون پرید و مرد متأسفانه آیا به علت استرس است و یک سوال که به مریضی ماهی ها ربط نداد می شود آروانا را با اسکار انداخت ؟؟؟ و اینکه من ماهی هام حباب های ریاضی ۲تاشون رو همشون زده چه کار کنم ؟؟

    1. سلام
      ماهی های اسکار ماهی ها جهنده هستند برای شکار حشراتی که روی آب پرواز می کنند. حتما برای اینگونه ماهی ها که از آب بیرون می پرند درب اکواریوم بگذارید

  26. سلام لطفاً کمکم کنید
    من ماهی کالر دارم به پشت خوابیده تکان هم نمی خوره
    از وقتی که آبش رو عوض کردم اینطوری شد
    کمکم کنید اگه به شیشه بزنم تموم می خوره اما بر عکس شنا می‌کنه و به پشت خوابیده

    1. سلام
      به احتمال زیاد یکی از این موارد است: یا کلر آب از بین نرفته و یا اختلاف دما بین آب آکواریوم و آب تعویضی بوده

  27. ماهی من مبارزه حتی موقعی که ثابت هست یک مدل ماهی دیگه ام هم کم کم داره این شکلی میشه. بیماری هست اگر هست ممنون میشم کمک کنید. و اینکه چند تا ماهی ها هم پشت سر هم میمیرن. لطفاً کمک کنید!

  28. سلام خسته نباشید
    من ماهی هایم از سه روز پیش یکی یکی می میرند چیکار‌کنم تا نمیرند؟؟

  29. سلام وقت بخیر من یه اکواریوم دارم که داخلش دوتا پنگوسی با یه دونه اسکار هستش ، اسکار سوع تغذیه پیدا کرده و خیلی وقته چیزی نخورده کف اکواریومه همش و دل گاو هم که بخوام بهش بدم پنگوسی ها امون نمیدن زود میخورن دل گاو رو اکواریوم دیگه اییم ندارم که اسکارو جدا کنم بهش دل گاو بدم اگر راه کاری دارین که این اسکار بیچاره نمیره بگین من بهش رسیدگی کنم ممنون?

    1. سلام
      حتما اسکار رو جدا کنید و به تنهایی غذا بدید. شما می تواند از شیشه جدا کننده آکواریوم استفاده کنید

  30. سلام خسته نباشید ماهی من آنجلا هست دو روز هست که بی حال هست و گوشه گیر شده است علت بیماری چی هست و باید چه کار کنم؟

  31. سلام دوستان دو تا ماهی قرمز عید داریم یکیش حاله و غیر عادی شنا می کنه
    از یه ساعت دیگه دیدم که باید نیم ساعت یا ۵ ساعت یا حتی یه روز زیر قطرات آب بگیرم
    کم کم داره درست میشه این یکی هم وسط دو تا چشماش سیاه شد و به مرور زمان سفید شد
    الان این دو تا ماهی از هم جدا هستن حالشان بهتره اونی هم وسط دو تا چشماش سفید شده الان سرحال و بازیگوش شده
    قبل از اینکه این علائم رو ببینم دوتاشون توی یه تنگ روی کانتر بودن رفته بودم اونجا داشتم غذا می خوردم که یکی از ماهی از آب پرید بیرون و دوباره رفت تو آب
    همونی که سفید شده
    عفونت باکتریایی گرفته‌؟
    میشه بگید چی کار کنم هنوز سفیدی هست

  32. سلام من یه اسکار دارم ده ساله دارمش الان یک ماهه که همش کف خوابیده نمیاد غذا بخوره اگه هم بیاد انگار چشمش کوره نمی‌بینه هیچ علامت خاصی توی چشمش نداره روی تنش هم علامت خاصی ندارد .نوک باله است یه کم حالت نازک شدگی و سفیدی داره آنقدر کم که شاید من اشتباه متوجه شده باشم تنها هم بوده همه ی این ده ساله و فیلتر زغالی داشته همیشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

  33. سلام ماهی قرمزی که گرفتم داره از طرف آبشش هایش خونریزی میکند باید باهاش چیکار کنم؟

  34. سلام ماهی پرت من خیلی سرحال بود از مسافرت برگشتیم دیدم ماهی پرتم به پهلو کف اکواریوم خوابیده غذا هم دادم بهش تکونش دادم اومد بالت یکم چرخید دوباره رفت کف اکواریوم مشکل چی میتونه باشه چشماش هم بزرگ شده انگار میخاد از حلقه بزنه بیرون

  35. سلام دیروز دوتا اسکار خریدم .کنار اسکار تو اکوریوم سه تاشدن …دیشب نگاه کردم سه‌تایی بازی میکردن .ولی صبح بیدار شدم .دیدم کف آب تنفس به سختی.گاهی یه دور می‌زنه.کف آب پشت صخره می‌خوابه…غذا نمیخوره

  36. سلام خسته نباشید.
    من ماهی فایتر نر دارم که تقریبا ۶ماهی میشه خریدم.
    این ناهی این چند روزه خیلی بیحال شده و تقریبا روزی ۱دونه غذا میخوره.
    میشه کمکم کنید؟

    1. سلام
      عمر ماهی فایتر 2 سال است. اگر علائم بیماری ندارد ممکن است سن پیری رسیده باشد.

    1. سلام
      سیفون هفتگی با سیفونهای موجود در سایت که مناسب برای تمیز کردن شنهاست لزامیست. یک راه دیگه هم ماهی کوریدوراس به تعدا سه یا 5 عدد هست که روی شنها را تمیز نگه می دارند

  37. سلام ماهی من یه طرف شکمش نوک تیز شده و تعادلش رو از دست داده و به سختی و تند تند نفس میکشه.به نظر میرسه یه جسم خارجی مثل سنگ ریزه رفته تو دهنش و اشتباهی وارد شکمش شده.اگه میشه به من بگید باید چیکار کنم؟نوع ماهی کالر ویدو هست.

  38. سلام
    ماهی گلد فیش نر که حدود نه سال هست دارم و دو سال هست که تنهاست چند روزی هست فعالیتش کم شده و دقت کردم غذا رو می خوره از دهانش بیرون می ده سایز غذا کوچک و به فرم گرانول هست و مدتهاست همین غذا رو می خورده و نوع غذاش تغییر نکرده .احتمال داره به انگل روده مبتلا باشه ؟ درمانش چی هست ؟ ممنون می شم پاسخ بدید

    1. سلام
      ممکنه از انگل داخلی یا یکی از بیماری های گوارشی باشد. شما می توانید با مشورت و تجویز ماهی پزشک ما داروی مناسب را از سایت ماهی پت تهیه کنید

  39. سلام خیلی ممنون از مطالبی که گذاشتید واقعا مفید بود
    فقط من یک سوال داشتم خیلی ممنون میشم اکه جواب بدین
    ماهی گوپی من تغیر رنگ داده و سیاه شده و لکه های قرمزی روی دمبش هست و همش ته آب میره باید چه کار کنم چند مورد دیگه هم داشتم که همشون مردن ممنون میشم اگر پاسخ بدید

    1. سلام
      در اینگونه موارد اپیدمی بیماری میان ماهیان برای رفع بیماری و جلوگیری از سرایت بیشتر توصیه دمی شود با ماهی پزشک ما مشورت کنید

  40. سلام ماهی من گوپی هستسش به دمش انگار یه حالت دسمال کاغذی چسبیده ابشو عوض کردم یکمش ریخت ولی باز دوباره همون شکلی شده

  41. سلام ماهی اسکارم به دم ماهی زبرام آسیب وارد کرده هنوز زنده ست، ولی دیگه نمیتونه شنا کنه
    درمان داره؟
    پوستشو کنده

  42. من یه ماهی زبرا و فایتر کنار هم گذاشتم فایتر زیرا رو زد جداشون کردم الان زبرا به گوشه نشسته تند تند نفس میزنه غذا هم نمیخوره چیکارش کنم

    1. سلام
      ماهی ترسیده و دچار استرس شده. مدتی تنها باشد و اطراف آن هم شلوغ نباشد. از داروی ضداسترس هم می توانید استفاده کنید

  43. سلام من ماهیام سفیدک گرفتن چیکارشون کنم اکواریومم گیاه هم داره ماهیامم گوپی ومولی وکالرن

  44. سلام. ماهیم انگار فلج شده نمیتونه دمش رو تکون بده و کج شده و سطح آبه فقط سرش رو تلاش میکنه تکون بده چه غلطی بکنم؟

  45. سلام من یک ماهی ماده دارم ک خیلی بیحال شده قبلنا ۴ تا ماهی دیگه هم بودند که یکیشون از اب پرید

    و من بهشون احساس میکنم غذا زیاد داده باشم و دوتای دیگه شونم دیدم مردن فقط این با قی مونده یکذره بیحاله و روی سطح ابه و خودشو بهینگ ها میزنه ابش هم عوض کردم یکذره نمک هم ریختم در ابش لطفا بگین چه راهکار بهتری پیشنهاد دارید ا هرچه سریعتر بگین

    1. سلام
      برای جلوگیری از تلفات ماهیان که علت تلف شدن آنها مشخص نیست پیشنهاد می کنم با ماهی پزشک ما مشورت کنید

  46. سلام، ماهی آنجل سیاه من چند وقته که غیره عادی شنامیکنه،چند روز که جداش کردم و ارو نمک به آب زدم، ماهی زنده است دوست بهش میزنم سریع فرار میکنه، ولی کج خوابیده روی اب، چه کنم لطفا

  47. سلام وقت بخیر

    من حدود ۲ هفته هست ماهی های گوپی خریداری کردم برا

    قرنطینه یه آکواریوم مناسب با تصفیه آب و بخاری و نور

    براشون درست کردم اما چند روز هست یکی یکی میمیرند

    اما هیچ نشانه ای نیست برا تشخیص بیماری نیست صبح سالم

    سالم هستن اما شب کف آکواریوم افتادن و میمیرند

    باید چیکار کنم برا جلو گیری از مرگ و میرشون

    1. سلام
      درصورتی که تمامی شرایط نگهداری را رعایت کرده اید. ممکنه بیماری داشته باشند. پیشنهاد می شود با ماهی پزشک ما مشورت کنید

    1. سلام
      ماهی ها به دلایل مختلفی به هم حمله می کنند. یکی ماهی هایی که با هم همزیستی ندارند مانند گوشتخوار و گیاه خوار. دوم ماهی های که اندازه متفاوتی نسبت به هم دارندف معمولا ماهی های بزرگتر ماهی های کوچکتر را می زنند، سوم خلق و خوی ماهی ها ، برخی ماهی ها ذاتا تهاجمی هستند و به دیگر ماهیان حمله می کنند. چهارم فضای کم زیست ماهی ها باعث می شود ماهی ها احساس تنگی جا کنند و دیگر ماهی ها را مورد حمله قرار دهند تا فضای زیست بیشتر یداشته باشند. پنجم قلمرو طلبی ماهی ها ، برخی ماهی ها گوشه ای از فضای اکواریوم را قلمرو خود می کنند و اجازه ورود ماهی های دیگر را نمی دهند. ششم در زمان جفت یابی و جفت گیری ماهی ها در رقابت با ماهی های دیگر برای جفت یابی تهاجمی می شوند.
      بطور کلی باید نسبت به ماهی ها بلحاظ خلق و خوی تهاجمی شناخت داشت. نمی توان این رفتار طبیعی را از ماهی های گرفت بلکه فقط باید شرایطی فراهم کرد که یا از بین بر.د یا به حداقل برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیشنهادهایی برای شما

مطالب مرتبط